dimarts, 5 de gener del 2016

Costumari català de Joan Amades I (Hivern)

El tió
Els nens i nenes de Manresa cantaven tot picant el tió: (vol. I-p. 39)
"Pare nostre del tió,
bona nit que Déu ens dô; 
ara venen festes,
festes precioses;
dones curioses,
menjarem gall d'indi,
menjarem torrons,
coques de pinyons;
caga tió,
caga torró
d'avellana i de pinyó,
i si són dels fins, millor."

Els torrons
Amades apunta l'esforç dels poncemers de Manresa i confiters barcelonins per combatre la invasió de torrons valencians, fent i difonent la producció pròpia. (vol. I-p. 156)

Sants Innocents
Alguns oficis feien bromes també. Explica que els "famosos poncemers i pastissers manresans" feien neules amb filagarses de cànem i d'estopa a dins. (vol. I-p. 230)

Els Reis
En fa una petita referència: "Havien estat típiques i importants les cavalcades vuit-cntistes de Manresa. Modernament la casa Jorba les ha restaurades". (vol. I-p. 413)

21 de gener Sant Fruitós
Referència  indicant que es conserven relíquies del sant a Gènova, Seu de Manresa i Barcelona. (vol. I-p. 578)

La Candelera
"A Manresa, la cofradia de la Puríssima obsequiava les famílies dels confrares en què hi havia alguna noia casadora amb un estandal, candelera molt llarga ricament adornada, laborada a la manera de templet o d'altra forma artística i amb una imatge de la Puríssima a un extrem. Es feia com una processó presidida per la senyera i acompanyada per una orquestra que anava a repartir els estadals a casa dels confrares". (vol. I-p. 667)

14 de febrer Sant Valentí
"Les fadrines i vídues de Manresa anaven a visitar la imatge de sant Valentí que es cenerava a l'antic monestir de Sant Benet i li resaven oracions per tal que els fes trobar un bon casador. També hi acudien les mullers que no vivien amb prou harmonia matrimonial, a fi que els portés la pau a la llar familiar. I unes i altres cada dissabte solien dedicar-li oracions en aquest sentit". (vol. I-p. 783)

21 de febrer
"A Manresa, té lloc la festa de la Llum Misteriosa, baixada, des del cim de Montserrat damunt de la ciutat del Pla de Bages, vers el segle XIV. La ciutat estava en entredit amb el bisbe sobre la conducció d'aigues, damunt de la qual creien tenir dret el comú de Manresa i el bisbat. El plet era molt barallat i produïa molt disgust a ambdues parts. Inesperadament, el veïnat va adonar-se que desde Montserrat baixava una gran bola lluminosa que s'encaminava vers la població, va creuar per damunt del cel i va entrar dins del temple de la Mare de Déu del Carme, on es va destriar en tres boles que simbolitzaven la Santíssima Trinitat. Les campanes de tota la contrada es van engegar soles; per elles el bisbe, que estrobava a Santpedor, va tenir esment del prodigi i ràpidament va traslladar-se a Manresa i donà per cancel.lat el litigi en favor de la ciutat, puix que tothom va creure que el cel li donava la raó a l'enviar-li aqueslla llum misteriosa.
La vigília de la festa, a primera hora de la tarda, surt un nunci de la ciutat vestit a l'antiga, que anuncia la festa de l'endemà a toc de trompeta. Va seguit d'una banda que  toca una tonada especial per aquesta festa, dita la marxa de la llum. En arribar a la plaça major, s'engega una gran tronada amb la finalitat de fer arribar a coneixement de tot el veïnat l'anunci de la festa de l'endemà. Al vespre es canten els goigs típics de la llum. L'endemà, al punt de les nou, hora en que va tenir lloc el prodigi, totes les campanes de la ciutat es llancen al vol. Se celebra una solemne festa a l'església del Carme, i a la tarda es fa una processó. Aquesta festa corre a càrrec de la confraria de la Santíssima Trinitat que la celebra des del segle XIV". (vol. I-p. 788)

26 de febrer Sant Baldomer

Patró dels manyans i serrallers, no dels ferrers, de Manresa i altres poblacions importants no agrícoles. (vol. I-p. 807)








AMADES, Joan: Costumari Català. El curs de l'any. Vol I. Salvat Editores i Edicions 62 Barcelona, 1982.



dimarts, 22 de desembre del 2015

Fusioon

La biografia del grup aquí o aquí
La discografia aquí.

LP:
Danza del molinero
Ya se van los pastores
Ses porqueres
Pavana española
Negra sombra
En el puerto de Pajares
Rima infantilEl cant dels ocells

Fusioon 2 (1974)
    Farsa del buen vivir
    Contrastes
    Tritons
    Diálogos
    Concerto grosso



    Minorisa (1975) 

    Ebusus
    Minorisa
    Llaves del subconsciente (Mente)
    Llaves del subconsciente (Cuerpo)




    SINGLES:

    1972
    Danza del molinero
    Negra sombra
    1972
    No hay habitación para...
    Ciclos
    1973
    Rapsodia para un violín
    Tocata y fuga
    1974
    Farsa del buen vivir
    Rondó y final
    Recopilatoris

    Vídeos:
    Fotografies:




    Fusioon 2-1-76 en un dels dos últims concerts. Sala Ciutat, Manresa
    Foto de La transició 1975 1983 Vol II PARCIR EDICIONS SELECTES

    Altres enllaços:

    dimarts, 1 de desembre del 2015

    Peculiaritats lingüístiques manresanes

    Què sobta a un igualadí quan sent parlar un manresà? A l'Inventari del Patrimoni immaterial de Manresa n'hi ha alguns exemples i jo n'afegeixo algun altre:


    Asmari*: variant col·loquial del nom “armari”.

    Baleiar*: Passar aigua per una cosa, esbandir-la.

    Basquests*: calçat esportiu (“vambes”), es pronuncia amb un accent marcat sobre la “e”.

    Desprenses: Col·loquialisme que expressa posterioritat de temps. ‘Després’.

    Foc a terra*: Llar de foc.

    Gormand: Adjectiu referit a la persona que té afecció per al bon menjar.

    Passera*: Empremta que hom deixa després que s’hagi fregat el terra (“no facis passeres, que després tot queda marcat!”).

    Pipiripip: variant manresana del mot “rosella”.

    Plegar: Verb que s’utilitza per indicar que cal recollir una cosa del terra (“plegueu les joguines!”).

    Postada: S’utilitza en comptes de dir “prestatge” o “lleixa”.

    Punxir *: S’utilitza en comptes de “punxar” (“he anat a fer-me unes anàlisis i m’han punxit tres vegades!”)

    Racó: Nom utilitzat en el sentit d’”escombraries” (“llença això al racó”).

    Torreta: varietat de la paraula “test” (“has de canviar les torretes; si no, se’t moriran les plantes”).

    Vaic*, vaigui*, faic*, faigui*: formes verbals col·loquials dites a Manresa en comptes de: vaig, vagi, faig, faci.

    Cap a la banda de les Tortonyes!: Locució manresana per indicar que una localització no és gaire cèntrica, que és més aviat llunyana o desavinent.

    Els mots amb asterisc no són al diccionari normatiu, o no hi són amb l’accepció amb què es diu a Manresa.

    Jo m'atreveixo a afegir:

    Perxò: enlloc de "per això".

    Tenca la porta: en lloc de "tanca la porta".

    Tinya altura:  a molts llocs és la "peste alta" .

    Tonyu: per un cop al cap.

    diumenge, 1 de novembre del 2015

    La plaça i el monument a Anselm Clavé

    Quan es va obrir el carrer Nou de Sant Domènec, actual Jaume I, es va decidir fer una plaça. La idea d'obrir un carrer ample i recte i la creació d'una plaça dins de la trama urbana medieval obeïa als canvis urbanístics de finals del segle XIX que volien millorar l'entrada a un sector de la ciutat vella i millorar la higiene urbana de la zona dominada pel carrer Urgell, un vial llarg, estret, fosc i poc ventilat, i tota la zona de Quatre Cantons.
    La plaça es va començar a formar a partir de 1891 quan l'ajuntament va comprar la casa nº 38 del carrer Urgell. En un primer moment es coneixia amb el nom de plaça Urgell i plaça de la Parra, però el 26 de juliol de 1918 l'alcalde republicà Maurici Fius i Palà va proposar en el Ple Municipal que se li donés el nom de plaça Clavé en honor del creador de les societats corals. Després de diferents picabaralles polítiques es va acordar que per la Festa Major d'aquell any es posaria aquest nom a la plaça.

    La plaça Clavé abans de la instal·lació del monument.
    (foto del llibre l'Abans. Ed. Efadós)
    L'any 1919 la Societat Coral la Unió Manresana (creada el 1882) va portar el pes del projecte d'erigir un monument per perpetuar la memòria del Mestre Josep Anselm Clavé a la plaça del seu nom.  Integraven la Comissió Pro-Monument a més del president de l'entitat Gabriel Glosa, els socis Ramón Bial, Pau Domingo, Onofre Mas, Ramon Morera i la Junta Directiva. En l'acte d'inauguració, descobri el bust el que fou gran protector d'aquesta Societat, n'Ángel Amat Tenas. Mereixen recordatori també els socis en Francesc Juvés, en Tomás Pascual, n'Ignasi Cantarell, n'Antoni Merenguer, n'Antoni Oriol i en Maurici Casasayas que juntament amb els esmentats anteriorment van contribuir a la realització del projecte.


    Inauguració del monument. 
    Foto del llibret del centenari de la Societat Coral la Unió Manresana

    Així doncs aquell mateix any es va inaugurar el monument a l'Anselm Clavé (el segon a Catalunya després del de Barcelona), obra de Bernat Pejoan i l'escultor Josep Andreu Casanovas, conegut amb el sobrenom de Borges. 



    Plaça Clavé 1920 (Foto Teresa Pons)
    El monument responia a l'estètica dels monuments del XIX. És fet de pedra, amb una peanya sobre la qual s'aguanta una columna cilíndrica coronada per un capitell jònic i a sobre el bust del músic. A la part central es pot observar l'escut de la capital del Bages i la data de realització i la inscripció "Manresa a Josep A. Clavé". 
    Trobada de societats corals en motiu de la inauguració del parterre que envoltava l'estàtua, l'any 1957. El jardinet es va eliminar el 2003 quan es va remodelar la plaça. (Foto d'Enric Villaplana a Manresa la ciutat transformada)

    També a iniciativa de la Societat Coral la Unió Manresana, l'Excm. Ajuntament va donar el nom d'una de les populars composicions del Mestre Clavé al carrer d'Arcs, i el dia 28 d'agost de 1932, es descobrí la làpida que li dona el nom "Les Flors de Maig", en un acte presidit per les Autoritats i en el que en Josep Capdevila, President llavors de l'Associació de Cors de Clavé, pronuncià el discurs d'inauguració.
















    Trobada de Cors Clavé el 16 de maig de 1982 (Foto: arxiu Pons)

    Per saber-ne més:
    Societat Coral la Unió Manresana 1882-1982. Llibret de l'aniversari. Obra Cultural de Caixa d'Estalvis de Manresa.
    La plaça Clavé
    COMAS, Francesc i REDÓ, Salvador. Manresa la ciutat transformada. Zenobita edicions. Manresa: 2006

    dimecres, 7 d’octubre del 2015

    Escoles de música a Manresa

    L'Oficina Jove del Bages edita de tant en tant el llistat d'on es pot aprendre música i tocar un instrument a Manresa. Cal recordar que corals, associacions de veïns, ateneus, casals i grups de cultura popular fan moltes activitats en aquest sentit.

    Lloc: Escola de Música i Conservatori de Grau Mitjà de Música de Manresa
    Contacte: C/Ignasi Balsells, 12-14 08241 Manresa Tel. 93 872 00 88 www.conservatorimanresa.cat
    Especialitats: Escola de música: iniciació, formació musical bàsica, llenguatge musical i instruments. Conservatori: Grau mitjà i grau superior de música. Especialitats instrumentals: Violí, viola, violoncel, contrabaix, guitarra, piano, flauta travessera, flauta de bec, oboè, clarinet, fagot, saxòfon, trompa, trompeta, trombó, cant i percussió. Escola d’adults.

    Lloc: Esclat Centre de Pedagogia Musical Activa S.L
    Contacte: C/Saclosa, 17, 1er 08242 Manresa Tel. 93 872 83 15
    esclat@esclatmusica.cat www.esclatmusica.cat
    Especialitats: Llenguatge musical. Harmonia moderna i arranjaments.
    Instruments: Acordió cromàtic, clarinet, flauta de bec, flauta travessera, guitarra clàssica, guitarra folk, piano clàssic, trompeta clàssica, viola, violí, violoncel, gralla, sac de gemecs.
    Grups instrumentals: big band, tallers, orquestra, música de cambra, combos, grup coral.
    Cursets trimestrals: informàtica musical i iniciació a l’harmònica.

    Lloc: Escola coral de l’Orfeó Manresà
    Contacte: C/Muralla de Sant Domènech, 1 08242 Manresa 93 875 13 13 http://www.orfeomanresa.com/
    Especialitats: Cor iniciació de 5 a 6 anys. Cor infantil de 7 a 11 anys Cor Jove: de 13 a 20 anys.
    Quota mensual: 18 euros Matrícula: 35 euros (segon fill/a matriculat/da: 15% de descompte, tercer fill 25% de descompte)

    Lloc: Esclat Gospel Singers
    Contacte: Tel: 659 14 60 96 www.esclatgospelsingers.com
    Especialitats: Concerts i campus Gospel Singers (estiu)

    Lloc: Cursos de guitarra al CAE
    Contacte: Pl. Milcentenari, s/n 08240 Manresa 93 872 57 89
    Especialitats: Nivell 0, 1 i 2 Per informació de dates i temari, podeu consultar www.elcae.org neu a Formació, Programació formativa curs 2013-2014, i finalment animació, tècniques i recursos.

    Lloc: Espai Musical Escola de Música a Manresa
    Contacte: C/ Mossèn Serapí Farré, 15 08240 Manresa 679 99 93 24 espai.musical@yahoo.com  www.espaimusical.net
    Especialitats: Llenguatge musical, harmonia moderna, combos, improvització, iniciació musical.
    Instruments: Guitarra, piano clàssic, baix elèctric, bateria, veu, violí, flauta travessera i molts més!
    Classes a mida de 30, 40 o 60 minuts. Classes individuals. Grups reduïts. Classes col·lectives.

    Lloc: Escola de música Ad Libitum
    Contacte: http://adlibitumem.com. Carretera del Pont de Vilomara, 39 08243 Manresa adlibitumem@hotmail.es Telèfons: 938741674 687278369
    Especialitats: Sensibilització musical, Instruments, Assignatures teòriques, Formacions instrumentals, tallers d’estiu, reforç escolar...

    Lloc: Aula de sons
    Contacte: Casa Caritat Carrer de la Verge de l'Alba, 7. 08241 Manresa. auladesons@auladesons.cat
    Especialitats: Gralla, Timbal, Llenguatge musical, Conjunt de gralles i timbal

    Actualització: Setembre 2015

    Escoles de Dansa a Manresa

    L'Oficina Jove del Bages edita de tant en tant el llistat d'on es pot aprendre dansa a Manresa. Cal recordar que casals, ateneus i associacions de veïns fan moltes activitats en aquest sentit.

    Lloc: Associació per la Dansa Estudi Folc
    Especialitat: dansa tradicional
    Contacte: Tel: 938 771 804, Mòv: 667 335 835 dansacor@yahoo.es http://estudifolk.galeon.com/index.html       https://www.facebook.com/Estudifolk

    Lloc: BIG’S GYM – Studio Dance Fitness
    Especialitat: funky, hip-hop, balls de saló, ragga, llatins, liric, etc.
    Contacte: c/ Circumval·lació, 25 Tel: 938 772 524

    Lloc: Casal Cultural de Dansaires Manresans
    Especialitat: dansa tradicional catalana
    Contacte: Font dels Capellans, bloc 15, porta 3 baixos Mòv: 676 152 346 casalcultural1947@hotmail.com
    casal@casalcultural.org
    http://casalcultural.org/index.html

    LlocCentro Cultural de Andalucia
    Especialitat: flamenc
    Contacte: C/ Angel Guimerà, 16, 1a Tel: 938 721 234
    secretaria@andaluciaenmanresa.com
    http://andaluciaenmanresa.com/

    Lloc: Escola de Ballet Olga Roig
    Especialitat: ballet clàssic i contemporani
    Contacte: C/ Sant Francesc, 11 Tel: 938 721 123, T: 677 008 191
    olgaroig@yahoo.es

    Lloc: Escola de Dansa Julieta Soler
    Especialitat: hip-hop, flamenc, ballet clàssic, salsa, dansa
    contemporània
    Contacte: C/ Cós,11 Tel: 938 728 395, Mòv: 606 074 265
    dansa@julietasoler.cat
    www.dansajulietasoler.com
    https://www.facebook.com/pages/Escola-de-dansa-Julieta-
    Soler/366450429585

    Lloc: Escola de Dansa Roser
    Especialitat: clàssic, contemporani, tonificació, jazz,
    castanyoles, claqué, manteniment, pilates
    Contacte: C/ Les piques 2, entresol 3a Tel: 938 726 041
    https://www.facebook.com/RoserEscolaDeDansa/

    Lloc: Feel Good Reiki
    Especialitat: dansa oriental
    Contacte: c/ La Codinella, 5-7, 2º-1ª Mòv: 653 008 763
    http://www.feelgood.cat

    Lloc: Frak-Manresa
    Especialitat: ball de saló
    Contacte: C/ Sant Antoni Ma. Claret, 10 int. Tel: 938 731 394
    secretaria@frakmanresa.com
    http://www.frakmanresa.com/joomla/

    Lloc: Grup de Dansa Cor de Catalunya
    Especialitat: dansa catalana
    Contacte: Avda. Tudela 22, 3er - 1a Tel: 938 734 323, Mòv: 639 720 513
    info@dansacorcatalunya.cat http://www.dansacorcatalunya.cat/

    LlocGrup Sardanista Dintre el Bosc
    Especialitat: sardanes
    Contacte: C/ Na Bastardes, 10 Tel: 938 725 725
    http://www.dintreelbosc.cat/
    https://www.facebook.com/dintreelbosc

    Lloc: Grup Sardanista Nova Crida
    Especialitat: sardanes
    Contacte: C/ de l'Era d'en Coma, 16 Tel: 938 720 593
    isabelileadre@gmail.com

    Lloc: Grup Sardanista Sempre Junts
    Especialitat: sardanes
    Contacte: C/ Roger de Flor, 39 baixos Tel: 938 744 544
    http://www.minorisa.es/semprejunts/


    Lloc: Swing Manresa
    Especialitat: salsa, ball de saló, ball en línia, funky / hip-hop,
    Lindy-hop, Sevillanes, dansa del ventre, rock, tango argentí, etc.
    Contacte: C/ del Sol, 5 Tel: 938 745 659
    info@swingmanresa.cat
    http://www.swingmanresa.cat/
    Lloc: Zona Salsa Manresa
    Especialitat: salsa, ball de saló
    Contacte: Agustí Coll, 2-12 · P.l. Els Trullols Tel: 619 77 41 65
    zonasalsa@hotmail.com
    https://www.facebook.com/zonasalsamanresa

    Lloc: Escola de Dansa Pas A Dos
    Especialitat: ballet clàssic, jazz, funky, hip hop, comèdia musical, bolliwood, breakdance, sevillanes, flamenc, pakua, etc.
    Contacte: C/ Sant Martí 22, 08250 San Juan de Torruella Tel: 938 750 605
    https://www.facebook.com/pages/ESCOL A-DE-DANSA-PASADOS/282041981822809

    Lloc: + K Dansa
    Especialitat: ballet clàssic, hip hop, mètode pilates, big dance,
    linedance i ball de saló
    Contacte: C/ Maria Gimferrer, 32, Sant Vicenç de Castellet
    Tel: 669 065 807
    reichms@hotmail.com
    https://www.facebook.com/pages/-K-Dansa/116362075135889


    Actualitzat: febrer 2015

    Edita: Oficina Jove del Bages
    C/Sant Blai, 14. Espai Joan Amades
    08243 Manresa
    93. 877 13 60
    bages@oficinajove.cat

    dilluns, 5 d’octubre del 2015

    Damià Cots, pianista de jazz

    Un interessantíssim  concert es va fer a Manresa el 1982. Ho explica Albert Biescas:
    "El fet més important, pero, d'aquest 1982 va ser la mort de Damià Cots un músic i jazzman manresà que havia actuat a El Sielu el novembre del 82 després de no haver-ho fet a Catalunya des dels anys 50. Damià Cots va tenir la seva epoca dels anys 50 actuant regularment als Jamboree i Hot Club de Barcelona. dos locals tipicament jazzístics de I'epoca. (...) Va morir a Holanda, on feia uns 20 anys que residia, després d'haver deixat una mica de costat el jazz per dedicar-se a la música clàssica. Darrerament, i com ell mateix em va comentar, havia estat molt temps sense tocar el piano com a consequència d'un accident, i va ser precisament a El Sielu el 82 on, primer en una jamsession acompanyat per Lluis Ribalta i Jaume Badrenes i posteriorment amb Xavier Ortiz i Adrià Font, va tornar a tocar aquest instrument que havia format part de la seva vida musical"
    Devia ser un concert extraordinari: el retorn al jazz i a les arrels del pianista, la generositat demostrada en tocar amb les joves promocions del jazz a la ciutat, la sensibilitat demostrada pel local i els programadors...
    Però es que Damia Cots va tenir com alumne més destacat un dels millors pianistes de jazz del nostre país: Tete Montoliu (28 de març de 1933 - 24 d'agost de 1997)!! 
    21-11-1981 Tete Montoliu a la inauguració de El Sielu
    Foto de La transició 1975 1983 Vol II PARCIR EDICIONS SELECTES
    Ho recorda  el mateix Tete:
    "Hubo un grupo que se llamaba Clippers, con un pianista al que le agradeceré muchas cosas, un pianista que se llamaba Damiá Cots, que murió en Holanda. Me encaminó muy bien. Después vino a Barcelona un señor que se llamaba Don Byass, se quedó dos años a vivir aquí y llegó a hablar en catalán, cosa que a mí me gustaba muchísimo -yo ya era catalanista de pequeño-, y venía cada día a comer a casa"
    Aquest mestratge es va realitzar al  Conservatori Superior de Música de Barcelona en uns moments en que Damià Cots tocava en l'orquestra de ball Los Clippers de Barcelona
    Los Clippers anys 40:
    Darrere: Manuel Biete i Antoni Lizándara (trompetes)
    Al mig: Antoni Bardají ["Chispa"] (bateria)
    En segon terme: Juan Torres (trombó) i Damià Cots (acordió)
    Davant: Miguel Manzano (guitarra) i Joan Boldú (clarinet)
    Foto de: http://fotosformacionsmusicalsdecatalunya.blogspot.com.es
    i estava al centre de la vida del jazz barceloní en jams i actuacions al Jamboree i Hot Club de Barcelona. Com explica Montoliu, entre el 1947 i el 1948 el llegendari saxofonista Don Byas estava vivint a Barcelona, temps en que la revista Ritmo y Melodía va organitzar una sessió, el 11 de octubre de 1947, on Byas va grabar conjuntament amb músics destacats de l'escena musical del moment, entre ells Damià Cots, José Puertas, Luís Rovira, José Ballester y Antonio Bardají, als que es va afegir el saxofonista de Nueva York George Jonson en una de les sessions.
    Segurament, però, el que fa extraordinari tots aquests fets i activitats que centra la figura del pianista Damià Cots és que es desenvolupen en plena postguerra, on mana la grisor intel.lectual i artística de la oficialitat del règim. Demostren, amb força, la voluntat de seguir estimant el jazz i no deixar perdre tot el bagatge anterior a la guerra. Només cal recordar que a Manresa mateix Amat-Piniella el 1932 oferia una conferència sobre el tema amb il.lustracions en directe del pianista Ramir Torres i també amb una gramola. I més endavant, l’octubre del 1935, es fundà l’entitat Hot Club Manresa –del qual Amat era el vice-president i Ramir Torres, el president- com a filial del Hot Club de Barcelona i el 1936 es creà a Manresa l’orquestra amb el mateix nom.

    Fonts:
    BIESCAS, Albert. La música moderna en la dècada dels 80. Dovella 1990: Núm. 34
    Don Byas a Barcelona
    Amat i Piniella i el Jazz